HUBUNGAN KUALITAS PELAYANAN DENGAN KEPUASAN PASIEN PENGGUNA BADAN PENYELENGGARA JAMINAN SOSIAL KESEHATAN
Abstrak
The quality of hospital services is a benchmark in assessing the success of a government program. The quality of service that provided by hospital may affects patient satisfaction. Patients using BPJS health insurance often feel dissatisfied with the services received. The measurement of patient satisfaction must be carried out by the hospital as an evaluation material for the quality of services provided, so that later it will have an impact on patient loyalty and hospital profitability. This research aims to identify the correlation of hospital quality of service with patients’ satisfaction among those who hold BPJS health insurance at BRSU Tabanan. The method of this research is quantitative with a cross sectional research design. The sample were 30 respondents selected by quota sampling technique. The service quality questionnaire and HCAHPS questionnaire are used in this research. The results showed that the quality of service reaches an average value of 109,80 and the average value of patient satisfaction of user of BPJS health insurance is 41,13. This study analysis showed that there is a significant moderate relationship between hospital quality of service with patients’ satisfaction (p value 0,001) and with positive direction. The value of the determinant coefficient was 34,2%. The direction of a positive relationship means the better the quality of service the higher the satisfaction of patients using BPJS health insurance, and vice versa.
##plugins.generic.usageStats.downloads##
Referensi
Devhy, P., Yundari, H., Purwanti, S., & Prihartiningsih. (2018). Gambaran Kepuasan Pasien Rawat Jalan Peserta BPJS Kesehatan di Rumah Sakit Umum Daerah Sanjiwani di Kabupaten Gianyar Tahun 2018. Bali Medika Jurnal, 5(2).
Habena, R. (2019). Analisis Kualitas Pelayanan dalam Meningkatkan Kepuasan Pasien di Rumah Sakit Khusus Mata Provinsi Sumatera Selatan. Jurnal Pemerintahan dan Politik Global, 4(2), 50-57.
Hadijah. (2016). Analisis Kualitas Pelayanan Rawat Inap di Rumah Sakit Umum Daerah Undata Palu Provinsi Sulawesi Tengah. e-Jurnal Katalogis, 4(7), 118-129.
Herbayuanto, H. (2018). Perbedaan Persepsi Atas Kualitas Pelayanan Rawat Inap Pengguna BPJS Dengan Non BPJS di RSUD Kanjuruhan. Tesis Universitas Muhammadiyah Malang.
Karim, F. (2014). Perbedaan Tingkat Kepuasan Pasien Menggunakan Metode HCAHPS di Rumah Sakit Swasta dan Rumah Sakit Negeri di DIY. Naskah Publikasi. Universitas Muhammadiyah Yogyakarta.
Khadijah, N., & Dianasari, A. (2018). Pengaruh Kualitas Pelayanan Persepsi Terhadap Kepuasan Konsumen dalam Menggunakan Jasa di RSUD Ibnu Sina Kabupaten Gresik. Gema Ekonomi, 7(2), 220-235.
Khoriyah, A. (2018). Hubungan Kualitas Pelayanan Rumah Sakit dengan Tingkat Kepuasan Pasien BPJS di RSI Sakinah Mojokerto. Naskah Publikasi. Sekolah Tinggi Ilmu Kesehatan Majapahit Mojokerto.
Maghrobi, D., Verawati, M., & Munawaroh, S. (2019). Tingkat Kepuasan Pasien BPJS tentang Mutu Pelayanan Keperawatan di Ruang Rawat Inap Mawar RSUD Dr. Hardjono Ponorogo. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 1-10.
Masyitoh, F., Widowati, N., & Rengga, A. (2016). Kualitas Pelayanan Kesehatan Pasien Rawat Inap Pengguna Kartu BPJS Kesehatan di Puskesmas Tlogosari Kulon Kota Semarang (Berdasarkan Permenkes No 71 Tahun 2013 Tentang Pelayanan Kesehatan Pada Jaminan Kesehatan Nasional). Journal of Public Policy and Management Review, 5(3).
Ova, I., & Sudarsana, A. (2019). Efektivitas Pelayanan Kesehatan Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan di Kota Denpasar. Piramida, 15(2).
Putra, P. (2011). Hubungan Perilaku Caring Perawat dengan Tingkat Kepuasan Pasien Rawat Inap Kelas III di Bangsal Marwah RS PKU Muhammadiyah Yogyakarta. Naskah Publikasi.
Vasilefa, F. (2015). Faktor-Faktor yang Berhubungan dengan Kepuasan Pasien BPJS Kesehatan terhadap Kualitas Pelayanan Rawat Inap Kelas III Rumah Sakit Muhamadiyah Palembang Tahun 2014. Skripsi. Universitas Muhammadiyah Palembang.
Wulandari, C. R. (2018). Analisis Kepuasan Pasien terhadap Pengendalian Mutu Pelayanan Kesehatan di Rumah Sakit Haji Makassar. Skripsi Universitas Hasanuddin.